Zeehonden in Cuba

4 september 2016

Na bijna 3 weken ben ik helemaal gesetteld in het mooie Zuid Afrika, ik heb mijn draai gevonden en gek genoeg lijkt het alsof ik hier al maanden woon.
De lente is pas 4 dagen van start, maar men kan niet wachten tot de zomer aanbreekt. Het weer is nog al verraderlijk hier, er zijn dagen dat je alle vier de seizoenen in één dag voorbij ziet komen. Van regen bij het ontbijt, naar lunchen in de felle zon, storm tijdens diner en met sokken aan en een muts op je bed in. Vooral dat laatste is niet ideaal.. omdat veel huizen (waaronder mijn appartement) geen verwarming hebben en niet geïsoleerd zijn, kan het verrekte koud worden. Wel een enorme opluchting als het straks 40 graden is in de zomer!
Heerlijk trouwens dat die Afrikanen net zo genieten van een potje klagen over het weer als wij Nederlanders dat kunnen!

Op stage gaat het goed, zoals verwacht alles wel op een iets lager tempo dan ik gewend ben maar dat is een kwestie van tijd. Op 24 September is het Nationale Braai dag, een vrije dag voor Zuid Afrika. Officieel om vrijheid te vieren maar eigenlijk draait het natuurlijk om ‘ons gaan nu Braai’ met andere woorden, lekker samen barbecueën en biertjes drinken. Ook ik laat deze dag natuurlijk niet aan me voorbij gaan, dus ben druk bezig met het organiseren van een varken-aan-spit avond in de bierbrouwerij/stage.

Naast stage doe ik zo veel mogelijk leuke dingen; vorig weekend ben ik via de kustlijn van Gordon’s Bay richting Hermanus gereden. Hier was ik van plan om walvissen te gaan spotten maar ben er uiteindelijk nooit aangekomen. Toen ik langs de kant een bordje ‘Pinguïns’ zag staan, was ik verkocht. Ik heb de hele middag rondgestruind en talloze foto’s gemaakt van deze super coole dieren.

Afgelopen vrijdag ben ik met de zoon van mijn baas, zijn vriendin en nog wat vrienden op stap geweest in Stellenbosch, niet alleen bekend om zijn glooiende wijngaarden, maar het is ook de grootste studentenstad van Zuid Afrika. Er is een bruisend nachtleven met veel barretjes en leuke restaurants waar je met een studentenbudet een top avond kan beleven.

Gisteren ben ik via de kust naar Kaap de Goede Hoop gereden, normaal gezien ongeveer een uurtje rijden maar er viel zo veel te zien onderweg dat ik de hele dag kwijt was. Een van de leukste verassingen was een kleine vissershaven: Klein Cuba. Hoewel ik (nog)nooit in Cuba ben geweest, snap ik de naam heel goed. De vele kleuren, geuren en ‘viswijven’ met allerlei zeevruchten rechtstreeks uit de oceaan zorgt voor een fijn sfeertje. En terwijl ik een waslijn probeerde te fotograferen met een wel erg grote vis er aan, botste ik zo tegen een zeehond die zat te wachten op het slachtafval van de vissers. Als dieren fan kon toen mijn dag eigenlijk al niet meer stuk.

En fin, door naar de volgende locatie: Simons Town. Een heel mooi en (relatief) oud stadje ook aan de kust. Vol met gezellige winkeltjes en terrasjes, mooie houten gebouwen met grote veranda’s en een prachtig uitzicht over de jachthaven. Zeker een plek waar ik nog eens terug naar toe ga voor een lekker stukje vis en een goed glas wijn.
Uiteindelijk dan toch aangekomen bij Cape Point, R125 entree.. better be good!
En mooi was het zeker, hoewel de busladingen Chinezen, Hollanders en Amerikanen me de charme wel een tikkie ontnamen. Dit is overigens de eerste plek die ik hier heb bezocht waar zo veel toerisme was, persoonlijk ben ik hier niet zo’n fan van.
Kaap de Goede Hoop is gelegen aan het meest zuidwestelijkste punt van Afrika en wordt ten onrechte wel eens beschouwd als de locatie waar de Indische en Atlantische Oceaan samenkomen. Onterecht want hier komen geen oceanen samen maar wel twee zeestromingen, namelijk de Benguela (koud) en de Agulhas (warm) stroming, al merk je daar met het blote oog helemaal niets van. Na flink klimmen is het uitzicht verbluffend, het uitgestrekte van de oceaan en het klotsen van de golven tegen de rotsen geeft iets heel puurs, als je alle selfiesticks en HD camera’s wegdenkt.

Kortom, het gaat hier helemaal goed! En Ohja, ik raad iedereen aan om me even te komen bezoeken in dit schitterende land :-)

1. Anouk:
    4 september 2016
    Hee lieve Rosa,

Wat fijn dat je je al zo thuis voelt. Het klinkt als een prachtig land!! Geniet ervan en plaats maar veel avonturen op t blog, dan geniet ik vanuit hier een beetje mee :) Liefs!
  2. Annet weber:
    9 september 2016
    Haaa lieve Rosa! heb heeel erg genoten van je prachtig verhaal!, echt super! Ik geloof dat ik Zuid Afrika ook maar aan mn verlanglijstje toevoeg. Geniet maar lekker! dikke knuffel
    Annet