Settelen

23 augustus 2016 - Somerset West, Zuid-Afrika

Zo, na 2 jaar nagenieten van Nieuw Zeeland is het tijd voor een nieuw avontuur. Na de vele vriendelijke verzoekjes zal ik ook nu weer proberen zo nu en dan een blogje te schrijven over mijn ervaringen in dit nieuwe land.

Vandaag één week geleden ben ik aangekomen in het mooie Zuid Afrika. Na ongeveer 16 uur vliegen, 2 tussenstops en slechts één huilende baby heb ik mijn eerste stappen gezet op Zuid Afrikaanse bodem. En wel in Kaapstad.
Ondertussen ben ik al redelijk gesetteld; appartement, auto, simkaart, check! Ook de lokale supermarkt (lees: mega enorme winkel waar je echt álles kan kopen), shoppingmalls, restaurants en bars heb ik ontdekt. Ik woon in Somerset West, een stadje in de buurt van Stellenbosch. Ongeveer een uurtje rijden vanaf Kaapstad.

Ik ben sinds gisteren officieel begonnen met Stage. Hier werd ik vanaf dag één vriendelijk ontvangen, afgelopen week ben ik al meerdere keren uitgenodigd om wat te komen drinken of mee te eten met het personeel en de familie.
Mijn stage zal voornamelijk plaatsvinden bij Triggerfish Brewery, dit is een lokale bierbrouwerij die op dit moment 12 bieren brouwt. Bij de brouwerij hebben ze ook een café, restaurant en bakkerij waar ze allemaal heerlijke, verse producten verkopen. Voor Triggerfish zal ik ook mijn marketing plan schrijven wat zal gaan over het onderzoeken van de zuid Afrikaanse bier markt, om te zien of het haalbaar is om hier een premium- high quality bier te lanceren met een hoger percentage alcohol en een prijs van ongeveer 4x zo veel als een normale pils. De prijs zal dan ongeveer 100 Afrikaanse Rand zijn, gelijk is aan zo’n €6, wat hier best veel is.
Lang verhaal kort, helemaal leuk. Naast Triggerfish zal ik ook deeltijds werken voor de Stofberg Family. Dat is een wijngaard in Rawsonville, ongeveer 50 minuten verderop, hier zal ik meehelpen met het opzetten van een nieuwe sales-strategie en het realiseren van hun wijn bar/restaurant waarvan de opening in December moet plaatsvinden.

Mijn eerste ervaring met Zuid Afrika is tot nu toe erg goed. De mensen zijn heel vriendelijk, gastvrij de natuur is schitterend en o wat een leuk taaltje! Alleen het verkeer moest ik even aan wennen, het links-rijden is één ding maar het feit dat mensen hier over de snelweg lopen, kinderen op de vluchtstrook spelen, herders met kuddes geiten oversteken terwijl wij 120 km/h rijden.. blijft toch een apart dingetje. Ook het grote contrast tussen arm en rijk vind ik lastig om aan te wennen. Momenten dat je aan de linker kant niks anders ziet dan mooie resorts, golfbanen, restaurants etc. terwijl zich aan de rechterkant een zee van golfplaten ‘huisjes’, bergen afval en uitgemergeld vee opdoet. Een wereld waar vrouwen de was doen in een grauwe rivier en kinderen proberen hun geld te verdienen met het verkopen van sinaasappels. Een wereld waar vechten om te overleven orde van de dag is,  een wereld waar zelfs de politie zijn handen vanaf trekt en ook ik zo ver mogelijk vandaan probeer te blijven.
Ik wil hier mee niet zeggen dat deze mensen per definitie ongelukkig, maar vanuit mijn rijke, westerse visie is dit een bizarre en nieuwe wereld die erg afsteekt tegen mijn Nederlandse roots.

Verder amuseer ik me erg goed; barbecueën op het strand, stappen in chique clubs in Kaapstad, verse vis bij zonsondergang..  met andere woorden: het goede leven.
Er staat nog van alles op de planning en ik kijk onwijs uit naar de komende 5 maanden in dit schitterende land!

1. Madelon:
    23 augustus 2016
    Leuk, Rosa! Wij zijn net terug van onze mooie reis door Ecuador ('slechts' 5 weken en geen maanden, maar toch genoeg te beschrijven) en dan kan ik nu heerlijk meelezen en leven met jouw plannen en ervaringen in Zuid-Afrika. Het klinkt in elk geval als een geweldige stage waar je inhoudelijk veel kunt leren en toepassen, maar vooral ook weer onderdeel kunt worden van de lokale gemeenschap. We wensen je super veel plezier en ik kijk al uit naar je volgende bericht. Lieve groeten, Madelon & co.
  2. Hallo papa hier ist die Chiara:
    23 augustus 2016
    Ayy wat was dit weer leuk om te lezen. Je bent er pas een week en dit is je eerste blog maar met dit verhaal heb je me alweer stikjaloers weten te maken. Onwijs gaaf allemaal!

Geniet er van en laat maar wat vaker van je horen want heb het met erg veel plezier gelezen!!

Xx Kliko
  3. Astrid:
    24 augustus 2016
    Rosa goed verhaal, goed begin, je hebt het weer hééééélemaal voor elkaar.
    Knuffel.